Spet ta trema pred startom

6.11.2016

Doživljanje treme je zelo pogost pojav, ne samo med športniki pred nastopom, ampak tudi v različnih drugih življenjskih situacijah, npr.  v šoli pred preverjanjem znanja, pred javnim nastopom v službi, pred razgovorom za službo, pred prvim zmenkom ipd. Če skušamo ugotoviti, kaj je vsem naštetim situacijam skupno, lahko vidimo, da gre povsod za neko razmeroma novo situacijo, ki nam je pomembna, kjer bomo morali nekaj pokazati ali se dokazati, nekdo nas bo opazoval, sami pa ne moremo vnaprej točno predvideti kako se bo situacija odvijala.

 

Kaj natančno je trema?

 

Trema pravzaprav izhaja iz osnovnega človeškega čustva: strahu. Športniki tega pogosto ne poimenujejo tako, ampak rečejo, da so živčni, nervozni, napeti, nemirni, "naspidirani" ipd. Čustva doživljamo vedno, ko ocenjujemo nek dogodek ali situacijo kot pomembno oz. vredno za nas. Z izrazom vrednosti ali pomembnosti mislimo na izpolnjevanje svojih želja, doseganje ciljev, zadovoljevanje potreb, delovanje v skladu s pomembnimi pravili ali vrednotami. Ko je nekaj nam pomembnega ogroženo, ovirano, izgubljeno, (ne)doseženo itd. so čustva najmočnejša, pojavljajo se spontano, mimo naše volje, zato jih je pomembno odkriti in razumeti. Na ta način jih lahko obvladujemo do te mere, da v športu ne vplivajo slabo na naš nastop.

 

Zakaj imamo tremo?

 

Podlaga za doživljanje treme so strahovi, ki so lahko športniku tudi skriti in jih ne opazi tako hitro:

  • strah pred novo in nepoznano situacijo (težje tekmovanje, tekmovanje višjega ranga),

  • strah pred porazom ali neuspehom,

  • strah pred zavrnitvijo trenerja, sotekmovalcev, staršev, navijačev,

  • strah pred izgubo lastnega samozaupanja,

  • strah pred bolečino in poškodbo,

  • strah pred prehitrim zaključkom kariere,

  • strah pred zmago ali uspehom.

 

Kako trema vpliva na našo uspešnost?

 

Trema je čustvo strahu, ki se v stresni situaciji na tekmi kaže v spremembah na telesnem in psihičnem področju. Če vpliva na telo in »psiho«, potem neposredno vpliva tudi na izvedbo in posledično na rezultat.

 

Telesne spremembe, ki se lahko zgodijo ob povišani tremi: napetost v celotnem telesu, zakrčene, trde, napete mišice, nezmožnost sprostitve, hitrejši in močnejši utrip srca, hitro, kratko in plitko dihanje, stiskanje v prsih, stiskanje v trebuhu, slabost, večkratno tiščanje na wc, povečano znojenje, mrzle roke, rdečica…

 

Hkrati se odvijajo tudi psihološke spremembe: pojavijo se vsiljene negativne misli (npr. »Kako bo, kaj bo, če ne bo, kako bom, kaj bodo ostali?«, »Joj, spet imam tremo, pa kakšen pulz, pa zakrčen sem, ne bo zmogel.«, »Drugi bodo rekli, da sem slab.«), spremeni se zaznavanje (slabše presojamo dogajanje na tekmi, ne vidimo priložnosti, ne čutimo ali preveč in prehitro čutimo bolečino),pozornost je slabša (se preveč zoži ali preveč razprši, pade), začne begati na moteče stvari (na negativne telesne spremembe, na skrbi v zvezi s tekmo, na negativne misli, na druge tekmovalce ali opazovalce) in ni tam, kjer mora biti (na izvedbi, v nas, na taktiki, na drugih tekmovalcih, sledenju dogajanju na tekmi). Tudi procesi odločanja so slabši (odločamo se prepočasi ali prehitro, smo zaletavi ali raje ne naredimo nič, preveč analiziramo, izbiramo tvegane akcije, se ne držimo taktičnega plana) in spomin ne deluje kot bi moral (pozabimo ključne stvari, zamešamo taktiko, navodila, napačno predvidevamo). Naštete spremembe se ne dogajajo samo ob povišani tremi, ampak se lahko z njimi srečamo tudi pri drugih športnih situacijah, kjer gre za povišan nivo stresa.

 

Vse to vpliva na našo izvedbo: ker se naše telo zaradi treme izčrpava že prej, preden sploh štartamo, smo posledično na tekmi prej utrujeni, zadihani, v rdeči coni, imamo manj moči, hitrosti in eksplozivnosti… To je približno tako, kot da bi eno dirko odvozili že pred štartom.

 

Kako se lahko s tremo spopadamo?

 

V takšnem telesnem in psihičnem stanju, kot smo ga spoznali zgoraj, je vsakemu športniku težko pokazati vse kar zna in zmore.  Zato je dobro, da poznamo vsaj nekaj strategij, ki nam pomagajo pri soočanju s tremo. Popolnoma je ne moremo odpraviti, cilj pa je, da jo zmanjšamo na tak nivo, da ne bo negativno vplivala na naš nastop. Nekateri športniki pravijo, da malo treme vseeno mora biti, saj so v nasprotnem primeru premalo aktivirani, motivirani in skoncentrirani. Telo enostavno ni v stanju pripravljenosti. To se ponavadi zgodi takrat, ko športnik nima nobenega cilja za tekmo, mu je nepomembna ali se že vnaprej preda. Razumljivo, da v takem primeru strah in trema nista prisotna.

 

Telesna stanja v primeru povišane treme lahko kontroliramo s tehnikami sproščanja, ki nas umirijo in sprostijo ter pripeljejo nazaj v optimalno cono, kjer nastopamo najbolje. Poznamo več različnih tehnik sproščanja, čim več jih je potrebno preizkusiti, se jih dobro naučiti in prilagoditi svojemu športu, šele potem pa jih prenesti na tekmo. Psihološka stanja se lahko uravnavajo na različne načine: s tehnikami predstavljanja se v mislih pripravimo na tekmo, kar znižuje strah pred nepoznano situacijo, utrjuje samozavest in verjetje v svoje sposobnosti ter usmerja koncentracijo na ključne stvari v tekmi; s tehniko samogovora se spodbujamo, usmerjamo, pomirjamo in krepimo samozaupanje; s tehniko postavljanja ciljev si načrtno zastavimo kaj in kako bomo na tekmi delali, kar nas usmerja k pravi izvedbi; z dobro pred-nastopno rutino pa se optimalno telesno in mentalno pripravimo na nastop.

 

Vse naštete psihološke tehnike je potrebno delati redno in sistematično, da sproti kontroliramo naraščanje strahu in zmanjšujemo tremo. Ena tehnika tik pred startom ne bo prinesla želenega učinka.

 

Želim vam uspešen začetek sezone in čim bolj učinkovito spoprijemanje s tremo!

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Izbrane objave

Koliko medalj bo (sploh še) na voljo na olimpijadi v Tokiu?

May 9, 2017

1/6
Please reload

arhiv
Please reload

Spremljaj nas
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon

© 2018 Triatlon Lajf / Produkcija: KAT web design

 

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon